Gemma Lienas: La funció educadora de la literatura
LECTURA LAB
LECTURA LAB
COM ELEGIR OBRES DE FICCIÓ?
Sempre
hi ha ocasions per regalar un llibre. I un bon llibre és un bon regal.
Des d´aquí volem donar uns quants consells perquè l´elecció sigui
encertada.
En la
selecció de llibres de ficció (contes, novel·les...) un criteri
important és la qualitat artística de l'obra, dels textos i de les
imatges. I, no obstant això, sobre aquest criteri és difícil oferir unes
pautes objectives i indiscutibles. La millor manera d'orientar-se en
aquest aspecte serà contrastant les pròpies impressions amb els criteris
professionals: la consulta als professors, al bibliotecari o al
llibreter, la lectura de les llistes de llibres recomanats en mitjans
especialitzats (en revistes i premsa, a Internet, a la ràdio o a la TV)
ens permetran d'obtenir una opinió contrastada.
En tot
cas, s'indiquen a continuació alguns dels criteris que poden guiar la
selecció de llibres de ficció. Molts d'ells poden resultar igualment
útils per triar obres en suport paper i en suport electrònic.
-
Valorar el tema i el seu tractament, buscant temes atractius i variats,
adequats per als diferents tipus de lectors segons edats, preferències
personals, trajectòria i lectures prèvies.
- Observar
elements de l'argument o de l'organització interna que puguin dificultar
la compressió: accions múltiples, salts endavant o endarrere en la
narració dels fets, canvis en el punt de vista...
- Vigilar la transmissió de valors positius, evitant prejudicis, estereotips o tòpics.
-
Tenir en compte l'organització del text i la presència de suports que
puguin facilitar la comprensió: títols, organització en capítols...
-
Detectar, en el text, trets que puguin plantejar problemes de
comprensió: vocabulari, estructura de les frases, recursos estilístics
més o menys complexos (ironies, dobles sentits, etc.)...
- Considerar la qualitat de la traducció, en cas d'obres originalment escrites en altres llengües.
-
Valorar els aspectes visuals i materials de presentació de l'obra:
tipografia i grandària de la lletra, llegibilitat, qualitat del paper i
de l'enquadernació, grandària, pes...
Així i tot,
pensam que la millor forma de triar és anar llegint a fi de conèixer a
fons les obres que llegeixen els nostres fills. D'aquesta manera podrem
formar-nos un criteri, contrastar-lo amb els especialistes i comprovar
quins són les valoracions dels nens i joves.
QUINS LLIBRES AGRADEN A PARTIR DELS 12 ANYS?
A
partir de certa edat, pot resultar difícil establir límits en la
classificació dels llibres. Hi ha lectors i lectores que als tretze,
catorze o quinze anys estan en condicions d'encarar-se amb lectures
complexes, mentre que uns altres segueixen un procés més lent cap a la
lectura adulta.
No obstant això, entorn dels dotze anys, hi ha preferències més o menys esteses entre els joves. És freqüent que en aquest període es decantin per certs gèneres, temes o sèries que consumeixen amb avidesa.
No obstant això, entorn dels dotze anys, hi ha preferències més o menys esteses entre els joves. És freqüent que en aquest període es decantin per certs gèneres, temes o sèries que consumeixen amb avidesa.
Entre els llibres que més atreuen en aquestes edats, podem destacar els següents:
- Històries d'acció, amb protagonistes juvenils, en les quals apareix un heroi o un líder.
- Relats d'aventures, de viatges i descobriments.
- Històries policíaques, de misteri i terror.
- Llibres de ciència ficció.
- Novel·les i poemes d'amor.
- Llibres d'història de les civilitzacions i biografies de personatges il·lustres.
- Obres clàssiques en edicions originals.
- Antologies de contes i de poemes.
- Obres de teatre.
- Còmics.
- Llibres d'informació científica i tècnica, amens i complementats amb material gràfic, en suport paper i electrònic.
- Altres obres de referència, impreses i electròniques: diccionaris, enciclopèdies, monografies sobre temes d'estudi i aficions (fotografia, cinema, pintura, música, etc.).
1O IDEES PER CREAR LECTORS
1. ORGANITZAR-SE
Ajudem-los a organitzar-se: el seu temps, la seva biblioteca...
2. SER CONSTANTS
Tots els dies cal reservar un temps per llegir. Busquem moments relaxats, amb bona disposició per a la lectura.
3. DEMANAR CONSELL
A més de l'escola o l'institut, les biblioteques, les llibreries i els seus especialistes són bons aliats. Fem-los una visita.
4. ESCOLTAR
Les preguntes dels nens i nenes i els/les adolescents són el camí de l'aprenentatge. Estiguem pendents dels seus dubtes.
5. ESTIMULAR, MOTIVAR
Qualsevol situació pot proporcionar motius per arribar als llibres. Deixem sempre llibres atractius a l'abast dels nostres fills i filles.
6. DONAR EXEMPLE
Les persones adultes som un model de lectura per a nens/es i joves. Llegim davant d'ells i elles, gaudim llegint i compartim les lectures.
7. RESPECTAR
Els lectors i lectores tenen dret a triar. Estiguem pendents dels seus gustos i de com evolucionen.
8. PROPOSAR, NO IMPOSAR
És millor suggerir que imposar. Evitem tractar la lectura com una obligació.
9. ACOMPANYAR
El suport de la família és necessari en totes les edats. No els deixem sols quan aparentment saben llegir.
10. COMPARTIR
El plaer de la lectura es contagia llegint junts. Llegim contes, novel·la, còmics, pàgines web,...