FAMÍLIES

Gemma Lienas: La funció educadora de la literatura 



                                       LECTURA LAB                                         

A la web Lectura Lab , El Laboratorio de Lectura de la Fundación Germán Sánchez Ruipérez, hi trobarem interessants consells sobre temes com l´elecció de llibres, les noves tecnologies, contar contes,... En definitiva, una bona web per fer dels nostres nens i adolescents uns bons lectors.



Us aconsellam aquest enllaç en particular: Cómo hacer de tu hijo un entusiasta de la lectura.


                    COM ELEGIR OBRES DE FICCIÓ?                       

Sempre hi ha ocasions per regalar un llibre. I un bon llibre és un bon regal. Des d´aquí volem donar uns quants consells perquè l´elecció sigui encertada.

En la selecció de llibres de ficció (contes, novel·les...) un criteri important és la qualitat artística de l'obra, dels textos i de les imatges. I, no obstant això, sobre aquest criteri és difícil oferir unes pautes objectives i indiscutibles. La millor manera d'orientar-se en aquest aspecte serà contrastant les pròpies impressions amb els criteris professionals: la consulta als professors, al bibliotecari o al llibreter, la lectura de les llistes de llibres recomanats en mitjans especialitzats (en revistes i premsa, a Internet, a la ràdio o a la TV) ens permetran d'obtenir una opinió contrastada.

En tot cas, s'indiquen a continuació alguns dels criteris que poden guiar la selecció de llibres de ficció. Molts d'ells poden resultar igualment útils per triar obres en suport paper i en suport electrònic.

- Valorar el tema i el seu tractament, buscant temes atractius i variats, adequats per als diferents tipus de lectors segons edats, preferències personals, trajectòria i lectures prèvies.

- Observar elements de l'argument o de l'organització interna que puguin dificultar la compressió: accions múltiples, salts endavant o endarrere en la narració dels fets, canvis en el punt de vista...

- Vigilar la transmissió de valors positius, evitant prejudicis, estereotips o tòpics.

- Tenir en compte l'organització del text i la presència de suports que puguin facilitar la comprensió: títols, organització en capítols...

- Detectar, en el text, trets que puguin plantejar problemes de comprensió: vocabulari, estructura de les frases, recursos estilístics més o menys complexos (ironies, dobles sentits, etc.)...

- Considerar la qualitat de la traducció, en cas d'obres originalment escrites en altres llengües.

- Valorar els aspectes visuals i materials de presentació de l'obra: tipografia i grandària de la lletra, llegibilitat, qualitat del paper i de l'enquadernació, grandària, pes...

Així i tot, pensam que la millor forma de triar és anar llegint a fi de conèixer a fons les obres que llegeixen els nostres fills. D'aquesta manera podrem formar-nos un criteri, contrastar-lo amb els especialistes i comprovar quins són les valoracions dels nens i joves.


 QUINS LLIBRES AGRADEN A PARTIR DELS 12 ANYS?     

A partir de certa edat, pot resultar difícil establir límits en la classificació dels llibres. Hi ha lectors i lectores que als tretze, catorze o quinze anys estan en condicions d'encarar-se amb lectures complexes, mentre que uns altres segueixen un procés més lent cap a la lectura adulta.

No obstant això, entorn dels dotze anys, hi ha preferències més o menys esteses entre els joves. És freqüent que en aquest període es decantin per certs gèneres, temes o sèries que consumeixen amb avidesa.

Entre els llibres que més atreuen en aquestes edats, podem destacar els següents:

- Històries d'acció, amb protagonistes juvenils, en les quals apareix un heroi o un líder.
- Relats d'aventures, de viatges i descobriments.
- Històries policíaques, de misteri i terror.
- Llibres de ciència ficció.
- Novel·les i poemes d'amor.
- Llibres d'història de les civilitzacions i biografies de personatges il·lustres.
- Obres clàssiques en edicions originals.
- Antologies de contes i de poemes.
- Obres de teatre.
- Còmics.
- Llibres d'informació científica i tècnica, amens i complementats amb material gràfic, en suport paper i electrònic.
- Altres obres de referència, impreses i electròniques: diccionaris, enciclopèdies, monografies sobre temes d'estudi i aficions (fotografia, cinema, pintura, música, etc.).

1O IDEES PER CREAR LECTORS


1. ORGANITZAR-SE

Ajudem-los a organitzar-se: el seu temps, la seva biblioteca...

2. SER CONSTANTS

Tots els dies cal reservar un temps per llegir. Busquem moments relaxats, amb bona disposició per a la lectura.

3. DEMANAR CONSELL

A més de l'escola o l'institut, les biblioteques, les llibreries i els seus especialistes són bons aliats. Fem-los una visita.

4. ESCOLTAR

Les preguntes dels nens i nenes i els/les adolescents són el camí de l'aprenentatge. Estiguem pendents dels seus dubtes.

5. ESTIMULAR, MOTIVAR

Qualsevol situació pot proporcionar motius per arribar als llibres. Deixem sempre llibres atractius a l'abast dels nostres fills i filles.

6. DONAR EXEMPLE

Les persones adultes som un model de lectura per a nens/es i joves. Llegim davant d'ells i elles, gaudim llegint i compartim les lectures.

7. RESPECTAR

Els lectors i lectores tenen dret a triar. Estiguem pendents dels seus gustos i de com evolucionen.

8. PROPOSAR, NO IMPOSAR

És millor suggerir que imposar. Evitem tractar la lectura com una obligació.

9. ACOMPANYAR

El suport de la família és necessari en totes les edats. No els deixem sols quan aparentment saben llegir.

10. COMPARTIR

El plaer de la lectura es contagia llegint junts. Llegim contes, novel·la, còmics, pàgines web,...